18. 11. 2011

Zelení připravili pro vládnoucí politiky recept na léčbu zdraví škodlivého českého ovzduší. Ve většině velkých měst stojí za zhoršeným vzduchem intenzivní automobilová doprava založená na spalování benzínu a nafty. Na venkově jsou významným zdrojem lokální topeniště spalující nevhodné palivo, v průmyslových oblastech na severu Moravy jsou převažujícími viníky zastaralé průmyslové podniky.

„Původcem znečištění oxidy dusíku, přízemním ozónem, jemným polétavým prachem a na něj navázanými rakovinotvortnými látkami jsme my, obyvatelé České republiky. Pouze my dokážeme situaci zlepšit,“ upozorňuje Ondřej Liška, předseda Strany zelených.

„Praha ani další historická města nejsou vhodná pro masový automobilismus. Základem očisty pražského ovzduší je přísná a trvalá regulace osobní automobilové dopravy. Bohužel, přestože se na postu pražského primátora střídají samí lékaři (titul MUDr. má Pavel Bém i Bohuslav Svoboda), k zdravotním rizikům vyplývajícím z nadměrné automobilové dopravy jsou slepí,“ říká člen vedení pražských zelených Petr Vilgus.

Bývalý pražský radní pro životní prostředí a předseda pražských zelených Petr Štěpánek předkládá zelený recept na čitší vzduch:

„Nejen pro Prahu a Brno, ale pro všechna znečištěná města existuje řešení:

1. MÝTO NEBO PARKOVACÍ ZÓNA A TEMPO 30: Zaveďte regulaci vjezdu do širšího centra (kompaktní městské zástavby) buď fornou zpoplatněného vjezdu nebo kombinací přísné parkovací zóny společně s rychlostní zónou Tempo 30 km/h. Takto dopravně zklidněné centrum nebude lákat projíždějící automobilisty. Cílem není auta z center měst zcela vytlačit, ale jejich počet podstatně snížit.

2. NÍZKOEMISNÍ ZÓNY: Zaveďte po vzoru Německa a dalších vyspělých západních zemí nízkoemisní zóny (Umweltzone, Low Emission Zone), která zakáže vjezd „špinavých“ aut do centra. V ČR je toto opatření ještě naléhavější než na Západě, protože český vozový park je výrazně zastaralejší. Příslušný zákon existuje a obce mohou zóny vyhlásit už pro příští inverzní sezónu.

3. PODPORA VEŘEJNÉ DOPRAVY: Je třeba, aby politici vlastním příkladem a činy deklarovali, že zodpovědný obyvatel města se dopravuje veřejnou dopravou, pěšky nebo na kole. Nejen během zvýšeného znečištění ovzduší, ale celoročně. Místo vnitroměstských dálnic je třeba podpořit metro, tramvaje, autobusy a příměstské vlaky.

4. KAMIONY NA KOLEJE: Je nutné, aby co největší procento nákladní dopravy využívalo ekologičtější železnici. Toho lze dosáhnout jak regulací silniční přepravy, tak státní podporou na výstavbu překladišť a modernizaci tratí.

5. STROMY V ULICÍCH I V KRAJINĚ: Stromy a trvalé travní porosty, tramvajové pásy pokryté travou nebo sukulenty fungují jako přirozený filtr znečištění. Je nezbytné přistoupit k masivní výsadbě uličních stromořadí i k plošnému ozelenění české krajiny. Praha a další velká města potřebují na svém okraji zelený lesní prstenec.

6. OBNOVITELNÉ ZDROJE: Část znečištění pochází z lokálních topenišť. Je třeba na základě státní regulace a cílené finanční podpory zavádět do nejvíce znečištěných oblastí obnovitelné zdroje energií jak na výrobu elektřiny, tak ohřev vody.

7. PŘÍSNOST NA PRŮMYSLOVÉ ZNEČIŠŤOVATELE: Stát se musí rozhodnout, jestli upřednostní zdraví obyvatel nebo růst HDP založený na energeticky náročném a „špinavém“ průmyslu, který poškozuje zdraví obyvatel ČR.“

(Tisková zpráva Strany zelených ze dne 18. 11. 2011)