Otázka: Považujete systém a ceník parkovacích zón za férový?

Náklady na dopravu se Pražanům snížily

Každá moderní metropole se snaží zlepšit životní podmínky svým občanů tím, že podporuje využívání hromadné a bezmotorové dopravy a reguluje automobilový provoz. Uleví tak nejen občanům od znečištění a hluku, ale také ulicím od dopravních zácp a přeplněných parkovišť. Nakonec pomůže i řidičům. Díky zlepšení prostupnosti města usnadňuje pohyb po městě těm, kteří automobil skutečně potřebují.

I Praha se vydala tímto osvědčeným směrem. Na jednu stranu snížila v r. 2015 cenu ročního kupónu na MHD o 1100 Kč, na druhou stranu nyní rozšiřuje území, kde se platí za parkování. Nové poplatky jsou pochopitelně nepopulární, a poplatek za parkování není výjimkou. Nicméně, Pražané na dopravní politice města dokonce vydělají, využívají-li také hromadnou dopravu. Počítejte se mnou. Pokud dva členové domácnosti kupují roční jízdenku na MHD, ušetří na jízdném ročně 2200 Kč. Nový parkovací poplatek je však stojí pouze 600 či 1200 Kč podle vlastní volby.

Nové zóny mají své mouchy. Je potřeba zajistit ochranu místních podnikatelů, usnadnit parkování vozíčkářům. Systém by mohl být nastaven flexibilněji a vstřícněji – v nových modrých zónách sice může nově parkovat i občasný návštěvník (a to je dobře), potřebuje k tomu však vlastnit mobil s internetem. Pomocí sms nyní platit nemůže. Na druhou stranu zóny již dnes myslí na lidi vyžadující ošetřovatelskou péči, na systémy sdílení vozů (tzv. car-sharing) nebo na elektromobily. Doufejme, že nadstandardní se brzy stanou i v tématech, ve kterých dnes trochu pokulhávají.