21. 4. 2015
Otázka v časopisu Osmička: Jak může Úřad MČ přispět k řešení dopravně nebezpečných míst na území Prahy 8?
Zelení: Potřebná jsou dílčí opatření i komplexní management mobility
K dopravní bezpečnosti se vážou dva přístupy: reakční a preventivní. První skupina kroků reaguje na vzniklý problém – provoz naroste tak, že přestává být plynulý i bezpečný. Řešením je např. doplnění semaforů, reorganizace provozu, snížení rychlosti aut. MČ Praha 8 se nyní chystá najít pro vybraná dopravně nebezpečná místa optimální řešení a zlepšit možnosti pohybu chodců a cyklistů po městské části, i v souvislosti s jejich bezpečností.
Druhým přístupem je dlouhodobý management mobility – práce na dopravním řešení Prahy, které by zlepšovalo možnosti pohybu po městě a zároveň myslelo na kvalitu života včetně dopravní bezpečnosti. Je nutné počítat s nárůstem potřeb lidí přesouvat se. Nejsou-li k dispozici pohodlné a příjemné alternativy k automobilu, či chybí-li dostatečná motivace využívat tyto alternativy, jezdí zbytečně mnoho aut. Vzniklé dopravní zácpy škodí nejvíce těm, kteří automobil skutečně potřebují. Příliš hustý provoz se negativně odráží v bezpečnosti, hlukové zátěži a znečištění ovzduší. Mnohé západní metropole nám mohou jít příkladem – investují do alternativ k automobilu, motivují vlastníky aut nechat auto doma, systematicky pracují na odstranění potřeby auto vlastnit. Našincům připadá zatím jako sci-fi, že mnohde je “in“ auto si nepořizovat a raději využívat flexibilních autopůjčoven – car-sharingu. Management mobility přesahuje možnosti městské části, práce na něm je na magistrátu.