20. 3. 2018
Ano, ale ne zdarma.
Chceme, aby se co nejrychleji a nejpohodlněji pohybovali lidé a ne dopravní prostředky. Čím více z nás si k přepravě po Praze zvolí auto, tím pomaleji se ti ostatní dostanou tam, kam potřebují, nemluvě o zdraví škodlivých exhalacích a záboru veřejného prostoru parkováním. Dostupnost a cena parkování má obrovský vliv na to, zda někam jet autem nebo jinak. Pokud někde nezaparkuji, tak tam asi autem nepojedu. Proto by se velikost území, kde můžeme parkovat s parkovací kartou, neměla zvyšovat, ale zmenšovat jen na bezprostřední blízkost bydliště. Není totiž zřejmé, proč by obyvatelé Karlína měli mít možnost parkovat v Kobylisích, kam vede linka metra i tramvajová trať, a ne třeba na bližším Žižkově.
Na druhou stranu je nutné respektovat, že někdy je auto skutečně tím nejvhodnějším prostředkem dopravy. Pak je třeba umožnit zaparkovat v cíli cesty i v rezidenční zóně, ale ne zdarma. Praha je historické město, které zejména v centru, ale ani na sídlištích, nezvládá současný nápor automobilového provozu. Zelení podporují MHD a cyklistickou a pěší dopravu a případně sdílení aut tak, aby se co nejvíce domácností bez vlastního auta obešla. Proto jsme na magistrátu prosadili snížení ceny ročního jízdného na MHD na 10 korun denně a podporujeme výstavbu nových spojení, jako je třeba lávka z Karlína do Holešovic pro pěší, nebo tzv. Nové spojení II, které by mělo podstatně zrychlit a zkapacitnit příměstskou železniční dopravu.
Tomáš Hnyk
místopředseda Strany zelených na Praze 8
(měsíčník Osmička 04/18)