8. 10. 2014

V průběhu roku 2012 se začala na stránkách Osmičky objevovat reklama na nové “oficiální facebookové stránky Vaše Praha 8”.

Oficiální facebookové stránky, za které ale nikdo z městské části nezodpovídá.

Jenže ty čtyři tisíce potenciálních čtenářů (a voličů) stránka získala z veřejných peněz a teď slouží jako nástroj předvolebního boje. Rafinovaný, nenápadný.

 

Být obyvatelem Prahy 8 vyžaduje v posledních letech dost pozornosti. Co navenek vypadá jako chvályhodný nápad postavit novou radnici, je ve skutečnosti tunelna prostředky z privatizace obecních bytů, jehož proražení umožnilo v roce 2010 kontroverzní hlasování zastupitelů za ODS tři týdny před volbami. Co na první pohled působí jako snaha radnice nechat rozhodnoutí o hazardu na Praze 8 na občanech, je reálně snaha zmařit úsilí místních, kteří usilují o termín referenda spojený s komunálními volbami – ten má totiž kromě úspory peněz tu nespornou výhodu, že k němu přijde víc lidí.

Lidé z “osmičky” si ale také musí dávat pozor na to, kdopak to s nimi mluví. Že starosta Janků využívá svého úvodního slova v radničním měsíčníku Osmička k útokům na občanská sdružení, magistrát nebo opozici a oznamuje, koho zakřížkujena svém volebním lístku, asi nikoho až tak nepřekvapí. Jsou ale i rafinovanější cesty.

V průběhu roku 2012 se začala na stránkách Osmičky objevovat reklama na nové “oficiální facebookové stránky Vaše Praha 8″. Inzerát měl – stejně jako stránka samotná – v hlavičce znak Prahy 8 a sliboval novinky, aktuality a zajímavosti, tedy samé relevantní věci pro obyvatele městské části. Nešlo o placenou reklamu, jak si lze velmi snadno ověřit podle chybějící závorky s textem „placená inzerce“. Na stránku také odkazoval oficální web městské části nebo starosta ve svém úvodníku.

Fanoušků začalo přibývat, a to především okolo povodní na jaře roku 2013, kdy stránka poskytovala podrobné a velmi žádané povodňové zpravodajství. Přibývalo i pokusů o dialog, ke kterému sociální média přeci jen tak nějak slouží. Sociální síť sváděla občany k dotazům, jež by asi běžně k úředníkům putovaly mailem: kontejnery, stav veřejné zeleně, parkování a podobně.

Někdo se dočkal odpovědi a jiný zase chování, ze kterého by odborníci na komunikaci jistě neměli radost – dotaz zmizel a další napsat nešel, uživatel byl zablokován. Přesně taková situace dovedla Věru Šmejkalovou ze sdružení 8jinak k dotazu, který – velmi logicky v případě oficiálních facebookových stránek – směřovala na tiskovou mluvčí Prahy 8. Kdo profil Vaše Praha 8 spravuje a podle jakých pravidel funguje? Odpověď byla překvapivá.

Mluvčí Šmídová v ní totiž deklaruje, že stránky nejsou oficiální a že tedy s rozhodnutím jejich správců nemůže nic udělat. Zajímavé. Oficiální facebookové stránky propagované zdarma pomocí komunikačních kanálů městské části, placených z veřejných peněz, za které ale nikdo z městské části nezodpovídá. Ještě zajímavější ale je, že podobně postiženému uživateli paní Šmídová odpověděla, že “profil v zásadě spravuje její kolega”, který se s ním jistě domluví a profil odblokuje.

Možná, že oním kolegou byl zaměstnanec městské části, referent Odboru kultury, Jindřich Hloušek, který facebook Vaše Praha 8 zmiňuje ve své diplomové práci Integrovaná marketingová komunikace města a který si v říjnu roku 2013 zaregistroval doménu www.vasepraha8.cz. To už se ale dostáváme do doby, kdy profil Vaše Praha 8 mizí ze zpravodaje i z webových stránek Prahy 8 (přestože to paní Šmídová nepovažovala za problém a facebook za reklamu) a objevuje se nová, oficiální stránka „MČ Praha 8“, určená všem „kteří se zajímají o dění a život na Praze 8.“ Podle počtu fanoušků, který ani po roce nedosáhl dvou stovek, se takových lidí moc zatím moc nenašlo.

Naopak na profilu Vaše Praha 8 to docela žije. Správci publikují ten správný mix soutěží o nejkrásnějšího domácího miláčka či o nejhezčí fotku auta stojícího na ulici Prahy 8 (!), výsledků sportovních utkání, pozvánek na akce a článků z webu vasepraha8.cz, kde členové osmičkové ODS projevují své opovržení nad obtížnými bezdomovci, nebezpečnými narkomany, nečinným magistrátem nebo protihazardními aktivisty. V předvolebních měsících se přitvrzuje a od sdílení zásluh současného vedení radnice a propagace místostarostky Ludkové, za jejíž pěknou tvář místní ODS schovává, že je ODS, se dostáváme k těžšímu kalibru – xenofobním příspěvkům o muslimech.

O ty totiž náš kulturně-historický kontext na Praze 8 rozhodně nestojí. Social media mágové by měli radost, jak to všechno dohromady pěkně funguje, jak se to lajky a komentáři na Praze 8 jen hemží. Možná některý z nich přizná, že správce Vaší Prahy 8 školil, jak se sociálními médii zacházet. A kdo tedy vlastně stránku spravuje? Členové ODS z Prahy 8 v čele s Martinem Cibulkou, pyšným na označení kmotr? Ale vždyť ODS z Prahy 8 má na facebooku úplně jiný profil! Z informací o stránce se toho každopádně moc nedozvíme a na přímé dotazy správci neodpovídají. Zato ale rádi prohlašují, že je jejich magazín (Vaše Praha 8 totiž prý vychází i jako tištěný titul) nezávislý, protože jeho obsah tvoří autoři zadarmo.

Mohli bychom se nakonec pousmát a říct si, že nablblé vtipy o sójovém guláši z hovězího masa nebo klišé o ošklivých aktivistkách někoho zajímaly tak před 15 lety. Jenže to je jen ta humorná část příběhu. Část ze současných čtyř tisíc fanoušků totiž dnes po právu vůbec netuší, že stránka není oficiálním profilem městské části a že nevyjadřuje názory radnice. Jenže ty čtyři tisíce potenciálních čtenářů (a voličů) stránka získala z veřejných peněz a teď slouží jako nástroj předvolebního boje. Rafinovaný, nenápadný. “Nebudeme nikomu radit, koho v blížících se komunálních volbách volit. Chceme ovšem touto cestou vyjádřit podporu naší kamarádce a občasné přispěvatelce magazínu Vaše Praha 8 Vladimíře Ludkové a její kandidátní listině,” zní popisek úvodní fotky na stránce. Ideální pro nácvik kritického myšlení.

Barbora Mrázková, portugalistka

Autorka je členkou a kandidátkou Strany zelených na Praze 8

Text vznikl pro iHNed.cz

http://nazory.ihned.cz/c1-62915390-na-praze-8-se-da-ukrast-i-facebookovy-profil